Jag ska försökä blogga nu på svenska för förstä gången. Det känns ju är otroligt svårt att uttrycka mig på svenska.  Om jag ska studera i Sverige nästa höst, måste jag förbättra min svenska snabbt...  Kanske blogginlägg på svenska ibland ska återkalla i minnet några svenska ord och utryck! Vart har jag tappat allt  svenska jag har lärt mig i skolan..?

Jag tog TicTac till ett nytt rabies-antibody test, och nu var resultat positiv! Jippii, Evira lyckades nu  att finna tillräckligt med antibodies i blodet och vi kunde åka till Sverige under sportlov.

Det var TicTacs första resa till Sverige. En snöovädret gjorde vår resa långsammare och vi var tvungen att övernätta i Vasa i en billig men ganska tråkig hostell. Men äntligen i Umeå var det kanon (som alltid!)Cool.  Där fanns det till och med mer snö än i Finland. Det var ingen bra ide att gå i skogen, om det inte fann några stigar... Lite för kallt var det på morgnarna, till och med -33 grader! Det måste ha varit TicTacs (och min) kallaste  och kortaste morgonrund någonsin! Lyckligtvis blev det "bara" -20 grader på dagen Hymy

Jag alltid beundrar hundar ovh hundäagare i Sverige. Alla hundar beter sig så bra. I Sverige skallar hundar aldrig ut andra hundar och man håller nästan alltid  sina hundar avkopplad. Trotts det, hundarna är inte tillåten att komma och hälsa andra hundar när de går förbi varandra. Hundar nonchalerar hellt andra hundar och människor! I Umeå bedde sig TicTac  lika bra som andra hundar och jag var så stolt över honom <3 Jag blev så arg, när vi kom tillbaka till Finland. Här skallar nästan alla hundar ! I går tog jag TicTac ut när klockan var 8. Åtta hundar kom förbi oss, och förde oljud. Tictac skallar inte åt alla hundar, men han ser ju orolig ut. Jag tycker att här i Finland hundarna lärar andra hundar att föra oljud när hundar går förbi varandra. Var är det som är så annorlunda med finländares sätt att skola sina hundar ?!

Nästa måndag ska vi ta del i Vekoras lydnadkurs för första gången (totalt borde det vara sex gånger). Jag hoppas att coachen i kursen är bra. Jag har ju letat efter någon trevlig kurs hela våren. Jag skulle helst ta del i Kaisa Hilskas kurser, därför att hon är den bästa hundcoachen jag vet,  men hon arrangerar kurser bara mitt i veckan och då är det ömöjligt för oss att åka till Åbo... Hoppas, att vi lyckades med den här kursen och lär oss massor av nya saker! Vi ska också ta del i två andra kurser senare i våren.