Perjantaina päästiin ekaa kertaa ikinä tekemään 16 esteen pituista rataa. Ja mähän en osaa mitään muita ohjauskuvioita kuin framförbyten, jonka suomenkielinen nimi lienee valssi (vai onko?!). Tältä pohjalta lähdettiin radalle, ja eihän siitä mitään tullu, niinkuin arvata saattaa NauruPätkittiin rata sitten ihan muutaman esteen pituisiksi pätkiksi, ja saatiin ohjaaja-Olavilta ihan kädestä pitäen apua, miten mun pitäisi ohjata. Kauheesti kaikkea uutta! Hauskaa, mutta melko vaikeeta!! Tässä omin pikku kätösin muistista piirtämäni rata ihan mua itseä varten, kun paperiversio katoaa multa kuitenkin. Siihen on hahmoteltuna vaaleammalla viivalla koiran juoksema rata, ja tummemmalla mun juoksema rata. Noi muut merkit koittaa havainnollistaa mulle, että millä kädellä koira on missäkin kohtaa rataa. 

1297012861_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Niinkuin ohjaajalle sanoin, niin pussi on Tikkiselle vielä vaikea. Eka moka tuli siis heti toisen esteen kohdalla. Ohjaaja piti pussin suuta hiukan auki, niin saatiin Tikkis pussistakin läpi. Vaikea kohta mulle oli myös mutkaputki (3), jossa piti tehdä joku hirveen hieno pyörähdys, jotta saatiin koira oikealle kädelle putken jälkeen. Mä pyörin ja hyörin ja koira oli jossain ihan missä sattui :D Noh, lopulta päästiin kuitenkin etenemään aina esteelle 8 saakka. Seuraava vaikee kohta oli muistaakseni esteillä 10 ja 11, ja etenkin niiden jälkeisessä pujottelussa. Mun pitää tässä vaiheessa vielä olla samalla puolella kuin koira, että saan sen oikeasta välistä kepeille. Miljoona huonoa yritystä ja sitten pari täydellistä, kun Olavi taas näytti, miten se pitäisi tehdä. Kerran Tikkis kädellä ohjaten koko keppirivistö, ja sen jälkeen Tikkis meni kepit aivan täydellisesti ilman apuja. Vaikeeta oli myös putken 13 jälkeen saada koira hyppäämään oikealta puolelta seuraava este. Tässäkin ensin kuivaharjoittelua ilman koiraa eli taaksepäin juoksua ohjaajan neuvoilla, ja saatiin Tikkis upeesti rata loppuun.

Aivan uusia juttuja siis aivan sikana, ja mulla oli jalat ja kädet solmussa varmaan vielä kotiin ajaessakin! Ei aavistutakaan ohjauskuvioiden nimistä, mutta ei niitä kuulemma tarvii tietääkään. Tällä kertaa mukana treeneissä oli melkein kaikki ryhmäläiset, eli borderterrieri, villis, schipperket x 2, 2 x belgi ja me. Ihmisten ikähaarukka taitaa olla 29-65.  Ryhmän seniorin työskentely villiksen kanssa oli aivan upeeta katseltavaa. Kunpa itsekin olis noin taitava ja hyväkuntoinen reilun kolmenkymmenen vuoden päästä! Tänään olis ollu coachin vetämät extra-agilitytreenitkin, mutta Kliininen neuropsykologia ja perjantain tuleva tentti veivät valitettavasti pidemmän korren....